علائم کیست تخمدان و درمان آن

تخمدان یعنی تجمع مایع در داخل آن . خود تخمدان ها در حالت عادی به اندازه یک بادام و یا کوچکتر هستند . اتفاقی که هر ماه رخ می دهد به این صورت است ، یک تخمک شروع به رشد کرده و مایعی به دور آن تجمع می کند و زمانی که به اندازه یک یا یک و نیم سانتی متر رسید، شروع به ترکیدن کرده و تخمک را آزاد می کند . هنگامی که این اتفاق رخ نمی دهد مایع موجود بیشتر شده و تبدیل به یک کیست تخمدان می شود .

علائم کیست تخمدان

کیست های تخمدان اکثرا بدون علامت هستند به خصوص در خانم های زیر ۵۰ سال و زیر سن یائسگی، اکثر کیست های تخمدان خوش خیم هستند و لزومی ندارد بعد از آگاهی از وجود کیست ترس و نگرانی داشته باشید .

نکته دیگر در کیست تخمدان اندازه آن است که بسیار مهم است . در تعاریف پزشکی کیست های زیر ۳ سانتی متر کیست اطلاق نمی شود و اگر در سونوگرافی مشاهده شد یک کسیت تخمدان به اندازه ۲ سانت وجود دارد ، به جز مواردی که در داخل کیست محتوایات خاصی وجود داشته باشد ، کیست محسوب نمی شود . معمولا کیست های بزرگتر از ۳ سانت نیز به خودی خود از بین می روند . اما اگر احساس درد وجود دارد و هنگام نزدیکی این درد تشدید شود، باید به پزشک زنان مراجعه شود .

علائم و درمان کیست تخمدانانواع کیست تخمدان

بعضی از کیست های تخمدان کیست های اندومتریوزی هستند که به اصطلاح کیست های شکلاتی به آن می گویند که مشاهده شدن این نوع کیست در سونوگرافی به این معناست که اگر خانمی این کیست را در تخمدان خود دارد و درد حس می کند، حتما باید توسط یک متخصص زنان که در زمینه آنترومیوز تبحر دارد ، معاینه شود .

کیست های دیگری نیز وجود دارد که به آن درموئید یا تراتوما می گویند . این موارد نیز کیست های خوش خیم هستند در داخل این کیست ها گاهی دندان ، مو و یا امثال آن ممکن است دیده شود که جزو کیست های خوش خیم بوده و بدون ایجاد عارضه قابل برداشت است .

درمان کیست تخمدان

اگر برای کیست های تخمدان توصیه به انجام جراحی شود تقریبا در تمام موارد می توان این جراحی را با لاپاراسکوپ انجام داد که به صورت کم تهاجمی است . در اکثر موارد می توان تخمدان را حفظ کرد بدون اینکه لازم باشد خود تخمدان برداشته شود و آسیبی به آن وارد نکرد حتی در مواقعی که کیست بزرگ شده باشد .

کیست های تخمدان اکثرا درمان های دارویی خاصی ندارند و تجویز دارو های ضد بارداری برای پیشگیری کیست های تخمدانی موثر هستند و زمانی که کیست ایجاد گردید ، مصرف قرص های ضد بارداری نمی تواند کیست را از بین ببرد .

تشخیص و درمان کیست تخمدان باید توسط متخصص زنان حاذق و باتجربه انجام گیرد. دکتر هلاوی متخصص زنان و متخصص نازایی در این زمینه مشاوره های لازم را به شما می دهند. جهت مشاوره با ایشان می توانید با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه نمایید.

سن ایجاد کیست تخمدان

کیست های تخمدان ممکن است در هر سنی به وجود اید و شایع ترین زمان ایجاد آن در دوران بین ۱۵ تا ۴۹ سال است . کیست های تخمدان بعد از یائسگی اهمیت بیشتری پیدا می کنند چون می توانند از نشانه های سرطان تخمدان باشند .

در خانم های جوان معمولا کیست های تخمدان خوش خیم هستند و زمانی که بسیار بزرگ شده باشند می تواند مشکلاتی ایجاد کند مانند پیچیدن تخمدان به دور خودش و پاره شدن کیست های تخمدان ، ولی معمولا در کیست های کوچکتر این اتفاق به ندرت رخ خواهد داد .

کلام آخر

با توجه به موارد ذکر شده می توان به این نتیجه رسید که کیست های تخمدان می تواند به راحتی درمان شود. برای کسب  آگاهی بیشتر می توانید به بهترین متخصص زنان در تهران مراجعه نمایید .

پانزده + 8 =