پیچ خوردگی تخمدان

یکی از مشکلات شایع در خانم ها پیچ خوردگی تخمدان یا تورشن می باشد، این عارضه زمانی اتفاق می افتد که تخمدان در داخل شکم چرخش پیدا کرده باشد .این عارضه در زنانی که در سن بارداری هستند وفعالیت جنسی دارند بیشتر اتفاق می افتد چراکه بافت تخمدان انعطاف پذیر می باشد که موجب چرخش آن می شود.در زنان یائسه و یا دختران نابالغ این عارضه کمتر مشاهده شده است.

چرخش تخمدان بیشتر به سمت راست اتفاق می افتد و ممکن است برخی افراد در زمان احساس در ناحیه پایین وچپ شکم،آپاندیس را با چرخش تخمدان اشتباه بگیرند.

تشخیص پیچ خوردگی در تخمدان

بارزترین علامتی که می تواند فرد را متوجه این بیماری کند احساس درد ناگهانی ناحیه   ناحیه شکم می باشد، این درد به طور ناگهانی و بدون علامت هشدار شروع شده و به یکباره شدت پیدا می کند به طوری که فرد قادر به حرکت نباشد و از شدت درد به خود بپیچد. در چنین مواقعی سریعا به پزشک مراجعه نمایید تا توسط پزشک مشکل شما تشخیص داده شود و اگر مربوط به چرخش تخمدان بود به سرعت مورد درمان قرار گرفته شود تا درمان شود و تا به دنبال آن مشکلات جدی تری پیش نیاید.

دیگر علائم برای تشخیص پیچیدگی تخمدان

• درد ناگهانی و شدید درناحیه پایین شکم
  • گرفتگی عضلات شکم همراه با درد زیاد
  • حالت تهوع و استفراغ

علل پیچ خوردگی تخمدان

• ناپایداری رحم؛ مهم ترین علتی که موجب پیچ خوردگی تخمدان می شود در زمانی که تخمدان در حالت ناپایدار قرار گرفته باشد، ناپایدار بودن تخمدان به این معنی است که در داخل تخمدان کیست یا توده ای قرار دارد که تخمدان کج شده ودر نهاین عمل تورشن اتفاق می افتد. کیست ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشد.
  • انجام فعالیت های سنگین
  • انجام ورزش های پر تحرک
  • زمانی که فرد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد
  • عمل بستن لوله های رحم
  • طول زیاد لوله فالوپ
  • بارداری و وزن جنین(در هفته چهاردهم وشانزدهم حاملگی)
  • سابقه خانوادگی
  • خانم هایی که دارای سابقه کیست تخمدان دارند.
  • زمانی که خانمی تحت درمان های هورمونی از جمله در روش های درمان ناباروری باشد
پیچ خوردگی تخمدان عارضه ای شایع در بین خانم ها می باشد که حتما باید توسط متخصص زنان مجرب وحاذق مورد برسی ودرمان قرار گیرد تا مشکلات جدی تری ایجاد نکند. دکتر هلاوی متخصص زنان و متخصص زنان وزایمان  در این زمینه مشاورات لازم را به شما می دهند. جهت مشاوره با ایشان می توانید با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

درمان پیچیدگی تخمدان

در گذشته، وقتی خانمی دچار این عارضه می شد توصیه پزشک بر این بود که لوله فالوپ و تخمدان بیمار در عمل جراحی برداشته شود. با پیشرفت علم و ر نظر گرفتن این موضوع که  لوله و تخمدان در تولید مثل نقش مهمی دارند و همچنین ترشح هورمون استروژن تاثیر بسزایی بر روی کیفیت زندگی خانم ها می گذارد، پزشکان از روش هایی استفاده می کنند که پیچ خوردگی را باز کنند.

عمل جراحی برای برطرف کردن پیچ خوردگی تخمدان

دو روش جراحی برای برطرف کردن مشکل پیچیدگی تخمدان وجود دارد:

جراحی به روش لاپاراسکوپی

زمانی که بیمار باردار باشد توصیه پزشک بر این است که از جراحی به روش لاپاراسکوپی انجام شود تا مشکلی برای مادر یا جنین درون رحم پیش نیاید.

این روش ، که بصورت سر پایی انجام می شود، دو برش کوچک را پایین شکم ایجاد می شود یک برش برای وارد بدن ابزاری نوری می باشد که به وسیله آن  اندام‌های داخلی بدن قابل مشاهده باشد. برش دیگر برای دسترسی پزشک متخصص به تخمدان می باشد. سپس  پزشک به وسیله ابزار های مخصوص جراحی تخمک را و به حالت اصلی می چرخاند.

جراحی به روش لاپاراتومی

عمل لاپاراتومی یک عمل جراحی کامل است که  تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شودو در این روش پزشک متخصص  یک برش درناحیه پایین شکم ایجاد می‌کند و سپس با دست خود تخمدان را چرخانده وبه حالت اصلی برمی گرداند.