آرشیو روزانه: مهر ۲۸, ۱۳۹۷

بیماری تبخال تناسلی در زنان

بیماری تبخال تناسلی یا HSV توسط ویروس های به نام هرپس سیمپلکس ویروس نوع یک و نوع دو منتقل می شود.  راه انتقال آن از طریق روابط جنسی است. پس از اینکه این ویروس از طریق فرد آلوده به بدن شما منتقل شد بعد از چند شما ممکن است علائمی را مشاهده کنید. میزان شدت و نوع علائم در بدن شما به یک سری عوامل از جمله  قدرت سیستم ایمنی بدن شما بستگی دارد، همچنین اهمیت دارد که آیا قبلا بدن شما با ویروس مشابه به این بیماری مبتلا شده است یا خیر.

به طور مثال اگر کسی قبلا به تبخال لب مبتلا شده و بدنش علیه ان ویروس پادزهر ساخته در صورتی که در ناحیه تناسلی این ویروس وارد شود و فرد مبتلا به تبخال تناسلی شود، در آنها شدت علائم خفیف تر می باشد.

تبخال-تناسلی

علائم تبخال تناسلی چیست؟

• علائم شبه سرماخوردگی مانند بدن درد، سردرد و ضعف
  • ضایعات تاول مانند ریز و دردناک در ناحیه تناسلی به طوری که سوزش بسیار شدیدی داشته باشند.
  • ممکن است جریان ادرار به دلیل درد شدید در ناحیه اعصاب مثانه نتواند تخلیه شود و دچار احتباس ادراری شوند.

تشخیص تبخال تناسلی به چه صورت است؟

متخصص زنان با معاینه ناحیه تناسلی و مشاهده ضایعات در آن قسمت می تواند تشخیص دهد که این بیماری تبخال است یا خیر.

گاهی ممکن است ضایعات تاول مانند در ناحیه تناسلی وجود نداشته باشد بنابراین در این موارد متخصص زنان از روش های آزمایشگاهی مانند کشت ویروسی یا روش های PCR  استفاده می کند.

پس از تشخیص بیماری، متخصص زنان با دادن داروهای ضد ویروسی مخصوص، این بیماری را درمان می کند. در صورتی که این بیماری درمان نشود طول مدت علائم می تواند تا حدود بیست روز طول بکشد. بنابراین هدف متخصص زنان کاهش دادن دوره علائم بیماری و همچنین کاهش میزان انتقال بیماری می باشد.

در زمانی که مبتلا به تبخال تناسلی هستید حتما منتقل کننده ویروس خواهید بود بنابراین توصیه می شود در صورت ابتلا به این بیماری شریک جنسی خود را در جریان بیماری خود بگذارید.

استفاده کردن از روش های جلوگیری از بارداری مانند کاندوم احتمال انتقال ویروس را به شدت کاهش می دهد.

پس از درمان بیماری تبخال تناسلی ضایعات تناسلی از بین می روند ولی ویروس را نمی توان از بدن ریشه کن کرد و به صورت مخفی در پوست ناحیه و غدد لنفاوی باقی می ماند و معمولا این بیماری در بیمارانی که ویروس نوع دو را دارند بیشتر عود خواهد کرد.

گاهی اوقات خانم ها مبتلا به تبخال تناسلی می شوند که این بیماری از طریق رابطه جنسی قابل انتقال است بنابراین لازم است برای درمان آن به متخصص زنان مراجعه شود. دکتر هلاوی متخصص زنان و نازایی در درمان این بیماری مهارت بالایی دارند. جهت مشاوره با ایشان می توانید با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید.

آیا تبخال تناسلی در بارداری خطرناک است؟

از نظر علم پزشکی این بیماری خطری در دوران بارداری ندارد. همچنین ویروس این بیماری باعث بیماری های خطرناک مانند سرطان نمی شود.

بهترین روش درمان تبخال تناسلی چیست؟

متاسفانه این بیماری در طب رایج درمان قابل قبول و قطعی  ندارد و تنها دارویی که برای آن درست شده است  آسیکلوویر نامیده می شود که این دارو بیماری را کنترل خواهد کرد و جلوی عود بیماری را می گیرد.

بنابراین توصیه می شود برای درمان بیماری تبخال تناسلی به بهترین متخصص زنان مراجعه کنید.

سایر خدمات دکتر هلاوی به شرح زیر هستند:

درمان نازایی

لابیاپلاستی