آرشیو ماهانه: اردیبهشت ۱۳۹۸

علائم کیست تخمدان و درمان آن

تخمدان یعنی تجمع مایع در داخل آن . خود تخمدان ها در حالت عادی به اندازه یک بادام و یا کوچکتر هستند . اتفاقی که هر ماه رخ می دهد به این صورت است ، یک تخمک شروع به رشد کرده و مایعی به دور آن تجمع می کند و زمانی که به اندازه یک یا یک و نیم سانتی متر رسید، شروع به ترکیدن کرده و تخمک را آزاد می کند . هنگامی که این اتفاق رخ نمی دهد مایع موجود بیشتر شده و تبدیل به یک کیست تخمدان می شود .

علائم کیست تخمدان

کیست های تخمدان اکثرا بدون علامت هستند به خصوص در خانم های زیر ۵۰ سال و زیر سن یائسگی، اکثر کیست های تخمدان خوش خیم هستند و لزومی ندارد بعد از آگاهی از وجود کیست ترس و نگرانی داشته باشید .

نکته دیگر در کیست تخمدان اندازه آن است که بسیار مهم است . در تعاریف پزشکی کیست های زیر ۳ سانتی متر کیست اطلاق نمی شود و اگر در سونوگرافی مشاهده شد یک کسیت تخمدان به اندازه ۲ سانت وجود دارد ، به جز مواردی که در داخل کیست محتوایات خاصی وجود داشته باشد ، کیست محسوب نمی شود . معمولا کیست های بزرگتر از ۳ سانت نیز به خودی خود از بین می روند . اما اگر احساس درد وجود دارد و هنگام نزدیکی این درد تشدید شود، باید به پزشک زنان مراجعه شود .

علائم و درمان کیست تخمدانانواع کیست تخمدان

بعضی از کیست های تخمدان کیست های اندومتریوزی هستند که به اصطلاح کیست های شکلاتی به آن می گویند که مشاهده شدن این نوع کیست در سونوگرافی به این معناست که اگر خانمی این کیست را در تخمدان خود دارد و درد حس می کند، حتما باید توسط یک متخصص زنان که در زمینه آنترومیوز تبحر دارد ، معاینه شود .

کیست های دیگری نیز وجود دارد که به آن درموئید یا تراتوما می گویند . این موارد نیز کیست های خوش خیم هستند در داخل این کیست ها گاهی دندان ، مو و یا امثال آن ممکن است دیده شود که جزو کیست های خوش خیم بوده و بدون ایجاد عارضه قابل برداشت است .

درمان کیست تخمدان

اگر برای کیست های تخمدان توصیه به انجام جراحی شود تقریبا در تمام موارد می توان این جراحی را با لاپاراسکوپ انجام داد که به صورت کم تهاجمی است . در اکثر موارد می توان تخمدان را حفظ کرد بدون اینکه لازم باشد خود تخمدان برداشته شود و آسیبی به آن وارد نکرد حتی در مواقعی که کیست بزرگ شده باشد .

کیست های تخمدان اکثرا درمان های دارویی خاصی ندارند و تجویز دارو های ضد بارداری برای پیشگیری کیست های تخمدانی موثر هستند و زمانی که کیست ایجاد گردید ، مصرف قرص های ضد بارداری نمی تواند کیست را از بین ببرد .

تشخیص و درمان کیست تخمدان باید توسط متخصص زنان حاذق و باتجربه انجام گیرد. دکتر هلاوی متخصص زنان و متخصص نازایی در این زمینه مشاوره های لازم را به شما می دهند. جهت مشاوره با ایشان می توانید با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه نمایید.

سن ایجاد کیست تخمدان

کیست های تخمدان ممکن است در هر سنی به وجود اید و شایع ترین زمان ایجاد آن در دوران بین ۱۵ تا ۴۹ سال است . کیست های تخمدان بعد از یائسگی اهمیت بیشتری پیدا می کنند چون می توانند از نشانه های سرطان تخمدان باشند .

در خانم های جوان معمولا کیست های تخمدان خوش خیم هستند و زمانی که بسیار بزرگ شده باشند می تواند مشکلاتی ایجاد کند مانند پیچیدن تخمدان به دور خودش و پاره شدن کیست های تخمدان ، ولی معمولا در کیست های کوچکتر این اتفاق به ندرت رخ خواهد داد .

کلام آخر

با توجه به موارد ذکر شده می توان به این نتیجه رسید که کیست های تخمدان می تواند به راحتی درمان شود. برای کسب  آگاهی بیشتر می توانید به بهترین متخصص زنان در تهران مراجعه نمایید .

حاملگی مولار

حاملگی مولار یا همان مول هیداتیفورم یک بیماری تروفوبلاست حاملگی است . حاملگی مولار یک مورد در ۱۲۰۰ حاملگی در آمریکا اتفاق می افتد اما بروز آن در آسیا بالاتر گزارش داده شده است .

حاملگی مولار چیست؟

بیماری تروفوبلاست حاملگی بیماری است که از تروفوبلاست های جفت منشا می گیرد که شامل مول هیداتیفورم و نئوپلازی تروفوبلاست حاملگی (GTN) می شود . حاملگی مولار به دو دسته مول کامل و ناقص تقسیم می شود و GTN به بافت تروفوبلاستی گفته می شود که بدخیم است . تروفوبلاست بدخیم متاستاز دهنده ، به درجات کم خطر، خطر متوسط و خطر بالا تقسیم می شود . کشندگی آن به علت تشخیص و درمان ثابت مانده است و GTN امروزه به عنوان بدخیمی در زنان مطرح است که بیشتر اوقات قابل درمان است .

تشخیص و درمان حاملگی مولار باید توسط متخصص زنان حاذق و باتجربه انجام گیرد. دکتر هلاوی متخصص زنان و متخصص نازایی در این زمینه مشاورات لازم را به شما می دهند. جهت مشاوره با ایشان می توانید با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

بروز و اتیولوژی حاملگی مولار

علت حاملگی مولار ناشناخته است اگر چه عواملی مانند نقص تخمک گذاری و کمبودهای تغذیه ای ممکن است در این امر دخیل باشند ، خانم هایی که تحت تحریک تخمدان به وسیله کلومیفن سیترات قرار گرفته اند یا در سنین جوانی یا سن بالاتر از ۴۰ سال قرار دارند ، در این امر دخیل هستند . سایر عوامل خطر شامل سابقه سقط ، فاکتورهای تغذیه ای مانند نقایص دریافت کاروتن ، روغن های جانوری هستند .

انواع مول

مول کامل در نتیجه باروری یک تخمک بدون هسته یا دارای هسته غیر فعال است . در نتیجه هسته اسپرم (۲۳x) خودش دو برابر می شود . زیرا تخمک هیچ ماده ژنتیکی ندارد و یا غیر فعال است . مول به خوشه انگور های سفید شباهت دارد . وزیکولهای هیدروپیک به سرعت رشد می کنند و باعث می شوند که رحم از حد مورد انتظار برای سن حاملگی بزرگتر به نظر برسد . مول کامل ، فاقد جنین ، جفت پرده های آمنیون یا مایه آمنیون است حال آنکه جفتی وجود ندارد که خون مادر را دریافت نماید ، بنابراین خونریزی به داخل حفره رحمی و خونریزی واژینال روی می دهد . در ۲۰ درصد موارد ، مول کامل به سمت کوریوکارسنیوما پیشرفت می کند .

مول ناقص ، در اثر باروری دو اسپرم با یک تخمک نرمال ایجاد می شود . مول ناقص معمولا بخش های رویانی و جنینی و ساک آمنیون را دارا می باشد و معمولا دارای آنومالی های مادرزادی است و پتانسیل بدخیمی مول ناقص ، کمتر از ۶ درصد است .

بارداری مولارعلائم حاملگی مولار

تظاهرات بالینی حاملگی مولار کامل ، در مراحل اولیه از یک حاملگی نرمال ، غیر قابل تشخیص است و خونریزی واژینال در ۹۵ درصد موارد رخ می دهد . ترشحات واژن ممکن است که قهوه ای تیره یا قرمز روشن ، با مقدار کم یا فراوان باشد و برای چند روز یا چند هفته متناوب ادامه یابد . در اوایل حاملگی رحم حامله در بعضی زنان بزرگتر از سن حاملگی آن هاست . درصد افرادی که با حاملگی بزرگ مراجعه می کنند ، سن حاملگی آن ها بر اساس LNMP آنان بیشتر است . تقریبا ۲۵ درصد خانم ها اندازه حاملگی آن ها کمتر از حد مورد انتظار است .

به علت کشش بیش از حد رحم ، علائمی مانند کرامپ های شکمی ، تهوع و استفراغ شدید ، آنمی ناشی از خونریزی به وجود می آید .

پره اکلامپسی ، در ۱۵ درصد موارد بین هفته های ۹ – ۱۲ حاملگی رخ می دهد . هر علامتی از فشار خون در حاملگی قبل از هفته ۲۴ حاملگی باشد ، ممکن است دال بر حاملگی مولار باشد . هیپرتیروئیدی ، آمبولی ریه به عنوان مشکلات جدی در مول هیدارتیفورم می باشند ، ولی به ندرت رخ می دهند . مول ناقص ، موجب علائم خفیفی می شود و ممکن است با سقط ناقص یا سقط فراموش شده ، اشتباه گرفته شود .

نتیجه گیری

با توجه به موارد ذکر شده حاملگی مولار در هر بارداری ممکن است رخ دهد . شما می توانید با دقت در علائم حاملگی مولار ، وجود آن را تشخیص دهید و با مراجعه به متخصص زنان و زایمان ، اقدامات لازم را انجام دهید .

مزایای لابیاپلاستی

امروزه لابیاپلاستی به دلایل مختلف انجام می شود . در ادامه به توضیح بیشتر این درمان و کاربرد های آن می پردازیم .

لابیاپلاستی یک عمل جراحی برای کاهش اندازه ناحیه ی لابیای مینور در واژن است . لابیا مینور ها  در داخل لابیای ماژور و در دوطرف دهانه واژن قرار دارند .

دلایل بزرگ شدن لابیا مینور

عواملی که باعث بزرگ شدن اندازه لابیا مینور ها می شود :

• زایمان های مکرر
  • کاهش وزن شدید
  • افزایش سن
  • عوامی ژنتیکی و ارثی

این عوامل ذکر شده می توانند باعث یزرگ شدن لابیا ها ، کشیدگی ، عدم تقارن ، تیرگی و یا ترکیبی از تمام این عوارض در ناحیه لابیای مینور شوند . این عوامل باعث ناراحتی های فیزیکی در حین روابط جنسی ، تمرین های ورزشی یا پوشیدن انواع خاصی از لباس ها می شوند .

وجود این عارضه ها در ظاهر اندام تناسلی باعث نارضایتی در فرد می شود زیرا ظاهر نامطلوبی خواهد داشت .

مزایای لابیاپلاستیچگونگی لابیاپلاستی

جراحی لابیاپلاستی در یک یا دو ساعت انجام می شود . معمولا از بی حسی موضعی برای انجام لابیاپلاستی استفاده می شود اما باز این پزشک شماست که تشخیص می دهد برای شما از بی حسی استفاده کند یا بیهوشی .

روش های لابیاپلاستی

روش های زیادی برای انجام لابیاپلاستی وجود دارد . یکی از رایج ترین آن ها لیزو و برش لبه های لابیا و برش قسمت مثلثی شکل آن است . در جراحی به روش برش لبه ، جراح متخصص زنان در لبه های بیرونی لابیای مینور برشی ایجاد می کند و بافت اضافه تر آن را جدا می کند . بعد از آن پوست این ناحیه با بخیه های جذبی ، دوخته می شود .

در جراحی به روش برش قسمت مثلثی شکل ، جراح برشی ایجاد نموده و یک بافت مثلثی شکل را جدا می کند . سپس این قسمت جدا شده و دو لبه لابیا به وسیله بخیه های جذبی بسته می شود . در این حالت شکل و لبه های طبیعی لابیای مینور ، حفظ می شود .

عوارض لابیاپلاستی

به طور معمول عمل جراحی لابیاپلاستی به عنوان یک عمل جراحی سرپایی شناخته شده است . و دوره نقاهت طولانی ندارد . عوارضی مانند تورم و کبودی ، از عوامل طبیعی عمل جراحی لابیاپلاستی است که به مرور زمان بهبود می یابد .

مزایای لابیاپلاستی

بسیاری از افراد سایز لابیا ها بسیار بزرگ است و این امر باعث مرطوب بودن و دفع نامناسب ترشحات شده و بستر مناسبی برای رشد قارچ ها ایجاد می کند . از آنجایی که ایجاد این بیماری ها با علائم خارش در این ناحیه خود را نشان می دهد ، به مرور زمان خارش در این ناحیه باعث ایجاد تیرگی و التهاب بیشتر می شود . درنتیجه لابیاپلاستی علاوه بر داشتن جنبه زیبایی که در ظاهر ناحیه تناسلی موثر است ، می تواند این مشکلات را برطرف نماید . مشکل دیگری که با انجام جراحی لابیاپلاستی بهبود می یابد ، وجود پوست های اضافه در قسمت کلیتوریس بوده که باعث می شود خانم ها با تاخیر به ارگاسم برسند و یا لذت کافی از روابط جنسی خود نداشته باشند .

جراحی لابیاپلاستی حتما باید توسط متخصص زنان حاذق و باتجربه انجام گیرد. دکتر هلاوی متخصص زنان و متخصص نازایی در این زمینه مشاورات لازم را به شما می دهند. جهت مشاوره با ایشان می توانید با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به پیج اینستاگرام ایشان مراجعه کنید.

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی

اکثر بیماران می توانند بعد از سه الی ده روز به فعالیت های روزانه خود بپردازند  . اما باید حداقل به مدت ۴ تا ۶ هفته از انجام فعالیت های شدید ورزشی ، استخر و یا روابط جنسی پرهیز کنند . نتیجه درست این عمل بعد از ۳ الی ۶ ماه قابل مشاهده است .

کلام آخر

با توجه به توضیحات ذکر شده لابیاپلاستی می تواند بسیاری از مشکلات شخصی شما را برطرف نماید . شما برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به پزشک متخصص دکتر هلاوی مشاوره بگیرید .